Callida
Autor:
Callida
Všechny články >

Nedávno publikoval časopis Inc. e-mail od Elona Muska (vizionáře, majitele společností SpaceX a Tesla), který byl adresovaný všem zaměstnancům firmy Tesla. Pojednával o tom, jak by všichni měli komunikovat a předávat si informace.

Správná komunikace je základ úspěchu

Celý text si můžete přečíst zde. Autor článku Justin Bariso jej považuje za mistrovské dílo komunikace, nicméně na konci svého textu přes veškeré nadšení podotýká, že co je v e-mailu uvedeno, je jen těžko proveditelné.  Cituji: „Je snazší to napsat, než realizovat“. Zároveň však připouští, že komunikace vynucená přes zažité hierarchické cesty v dnešní podobě zabíjí skvělé nápady a možnosti zlepšení, které nepochybně pozitivně rozvíjí každou společnost. A dodává, že lídři by měli jít příkladem. Nehledět jen na individuální úspěchy a běžné . Není přesně tohle ta věc, díky které Elon Musk převyšuje ostatní? Co z něj dělá vynikajícího lídra? Nebo ještě jinak řečeno, co z něj dělá ztělesnění postavy jménem John Galt, člověka který roztáčí motor světa?

Vizionář Elon Musk jako inspirace

Zdroj: https://everydaypowerblog.com/wp-content/uploads/2014/12/elon-musk-quotes-2.jpg

Pravda je, že všichni nemůžeme být jako Elon Musk, a pokud si přečtete jeho životopis (vřele doporučuji), možná ani nebudete chtít být jako on. Inspiraci bychom si ale mohli vzít všichni, a to právě z jeho e-mailu, který se týkal komunikace. Chci se teď pokusit aplikovat některá jeho sdělení do dnešní praxe u projektů našich klientů, protože některé závěry jsou bezesporu pozoruhodné. Zkusím to vzít postupně, jak je vnímám já.

  1. V úvodu Elon popisuje, jak probíhá komunikace dnes: Někdo něco sdělí svému nadřízenému manažerovi. Ten to vyřídí svému manažerovi, který komunikuje s konkrétní osobou v jiné firmě nebo oddělení, a ten pak informuje nebo požádá svůj tým o provedení, reakci nebo jinou zpětnou vazbu. V další větě takovéto jednání označuje jako neuvěřitelně hloupé (incedibly dumb). Zároveň v e-mailu pohrozil všem, kteří se dopustí takovéhoto způsobu komunikace, že budou brzy pracovat v jiné společnosti. Skoro každý dnešní projekt se setkal s takovým nastavením komunikace a ostatně není divu. Tento systém umožňuje kontrolu toku informací a zajišťuje, že se informace budou kontrolovat před tím, než se začnou jen tak sdílet tzn. posouvat dál. Dodnes si vzpomínám na e-mail zaslaný mladším obchodníkem přímo zástupci klienta, který nadělal za cca 2 měsíce takovou škodu, že jsem měl chuť jej uškrtit. ALE. Na druhou stranu přiznávám, že odstranění těchto bariér by vzpružilo komunikaci, byla by přinejmenším rychlejší. Jen ať se každý zodpovědný manažer pracující na projektu zamyslí nad tím, kolik dostává informací, které mu nepřísluší, které jej zdržují pouhým předáváním. Komunikace by byla také přesnější. Čím více lidí do řetězce vstupuje, tím větší je riziko ztráty dat nebo deformace předávaných informací. Vzpomeňte si na to, jak jsme ve školce hráli na tichou poštu.
  1. „Nemůžeme se poměřovat s tradičními automobilkami co do velikosti, musíme něco udělat pomocí inteligence a hbitosti“ – tahle věta z e-mailu se mi líbí asi nejvíc. Pokud nemám na trhu jasnou konkurenční výhodu, musím svoje slabé stránky eliminovat a udělat z nich přednosti. Musím vystoupit ze zaběhnutých postupů, hledat alternativy jakkoliv se mohou zdát obtížné. Tohle je geniální a asi je to důvod, proč investoři hodnotí automobilku Tesla jako výrobce aut s největší tržní kapitalizací, ačkoliv reálně vyrábí pouhé dva modely a do prodeje připravuje třetí. Investoři jsou prostě a jednoznačně přesvědčeni, že tento způsob uvažování a schopnost převádět nápady do reality je cesta ke skvělým výsledkům.
  1. V posledním odstavci Elon Musk přímo zakazuje vytváření informačních sil (individuálních nebo po odděleních) v rámci společnosti, což dle něj ztěžuje komunikaci jakýmkoliv směrem. Ačkoliv takové jednání považuje za přirozené, je potřeba s tímto aktivně bojovat. Vím, o čem mluví. Schovávat se a budovat bariéry je přímý protiklad úspěšné projektové spolupráce. A nejde jen o spolupráci uvnitř jedné společnosti. Další – ještě větší a pevnější bariéry – staví jednotlivé společnosti okolo sebe. A přitom na každý projekt lze aplikovat závěrečnou větu z e-mailu Elona Muska: „Všichni jsme na jedné lodi.“

Viewpoint For Projects by se Muskovi jistě líbil

Od momentu, kdy jsem si e-mail přečetl, se snažím dovolat panu Muskovi (sám píše, že jej může kontaktovat kdokoliv J), abych mu oznámil, že nedokážeme zařídit, aby se všichni v Tesle řídili jeho přáním, ale můžeme komukoliv poskytnout nástroj, jak lépe splnit požadavky na hladkou spolupráci a rychlou komunikaci. Teď zrovna mi nebere telefon, tak mu píši zase já svůj e-mail:

Vážený pane Musku, milý Elone,

víš o tom, že existuje možnost, jak efektivně sdílet informace, aby je kompetentní manažeři měli vždy včas a pod kontrolou? Přitom se ale vyhnout nešťastnému způsobu komunikace, který ve svém článku popisuješ – a sice že informace nejdříve opíše zdlouhavé (a povinné!) kolečko v rámci firemní nebo projektové struktury, než doputuje tam, kam má? Jak docílit toho, aby potřebné množství informací bylo na jednom místě, bez lokálních sil, bezpečně uložené a přesto široce přístupné? Popravdě řečeno nedokážeme a ani nechceme nikoho nutit upravit svůj přístup ke komunikaci, sdílení informací a skutečné týmové práce, ale dokážeme pomoci. Máme na to vynikající nástroj Viewpoint For Projects a také know-how, jak jej nastavit pro potřeby klientů realizující svoje projekty. Tak napiš na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., máme to k Tobě z Portlandu do Palo Alto kousek.

Srdečný pozdrav do Kalifornie z Prahy.

Tvůj fanda Pavel

Kontaktujte nás

Konzultovat řešení
Zadejte Vaše jméno a příjmení
Zadejte telefonní číslo
Neplatný email
Zadejte název společnosti
Neplatný vstup
Potvrďte prosím souhlas