Tomáš Svoboda
Autor:
Tomáš Svoboda
Všechny články >

Znáte Paretovo pravidlo? Někdy se také používá označení pravidlo 80/20? Domnívám se, že kvalitní rozpočtář či přípravář, se od toho průměrného odlišuje právě tím, že umí tento princip při své práci využívat. O co tedy jde?

Paretovo pravidlo bylo popsáno na konci 19. století italským ekonomem Vilfredo Paretem. Pareto zjistil, že na své zahrádce získá přibližně z 20 % lusků 80 % veškeré úrody hrachu.

Z pohledu rozpočtování či oceňování zakázek pak rozhodně platí, že 80 % ceny (nákladů) tvoří jen 20 % položek. A to pro rozpočtáře, přípraváře či projektového manažera začíná být zajímavé, nemyslíte?

Ukažme si to na příkladu. Řekněme, že rozpočet čítá 1000 položek, ze kterých vytvoříme poptávkové balíčky – např. deset poptávek po 100 položkách. Každou poptávku pošleme pěti vybraným subdodavatelům a po jejím vrácení máme každou poptávku efektivně vyhodnotit. Aplikací Paretova pravidla však nebudeme v každé poptávce hodnotit a porovnávat 100 položek, ale třeba jen 20 (v praxi to bývá ještě méně). A to je podstatný rozdíl.

Nebo jiný příklad. Máme oceněnou zakázku a v limitkách nákladů se objeví stovky či tisíce materiálů. Jednoduše aplikujeme Paretovo pravidlo a najednou je položek pár desítek. Ale pozor! Jsou to ty nejdůležitější –  totiž z hlediska nákladů – rozhodující položky. Pak už je hračkou aktualizovat jejich ceny, dopočítat náklady na dopravu či upravit celkové objednávané množství a promítnout všechny změny zpět do zakázky.

Jakmile se pravidlo 80/20 naučíte používat a soustředíte se tak na podstatné věci, budete rázem efektivnější a schopnější dodávat rychleji kvalitní a přesné rozpočty.

Tak mě teď napadá, že tento článek je moc dlouhý. Možná by stačilo jen 20 % textu na popsání 80 % problému. Příště se polepším, pane Parete!

A jaké máte zkušenosti s Paretovým pravidlem vy? Používáte jej? A funguje to? Napište mi svůj názor.

{jcomments on}

Kontaktujte nás

Konzultovat řešení
Zadejte Vaše jméno a příjmení
Zadejte telefonní číslo
Neplatný email
Zadejte název společnosti
Neplatný vstup
Potvrďte prosím souhlas